یکشنبه

ازقلم افتاده (درباب چیزی كه جلوی چشم آدم است اما نمی‌بیندش)

حسین نوروزی –كه می‌شناسیدش- وقتی مطلب «نومیدی در پایان قرن» را خواند، گفت: «از این سه‌تا آهنگساز نخراشیده و یُغور حرف زدی اما از النی‌خانوم ِ نازنین، دلپذیر و دلفريب اسم هم نبردی! انصافت كجاست؟» راست می‌گفت و من هیچ نداشتم بگویم! آدم چیزی كه را جلوی چشمش است، نمی‌بیند!
اِلِنی (هلن) كارایندرو (Eleni [Helene] Karaindrou)، با نغمه‌های زخم‌زننده‌اش در فضاسازی بسیار تأثیرگذار و عمیق فیلم‌های آنگلوپولوس سهم قابل‌توجهی دارد. این یك‌قلم از همین نغمه‌هاست، این هم یك‌قلم دیگر، و، قلمی ديگر.
.

.

النی كارایندرو متولد 1939 در یونان است. این نشان می‌دهد كه چگونه آثار هنری نازنین، دلپذیر و دلفريبِ آهنگسازی هفتاد ساله، می‌تواند او را در نظر دوست من نازنین و دلپذیر و دلفريب بكند.

۶ نظر:

حسین گفت...

واقعا چرا کسی توجه نکرده که این‌قدر این موضوع مهم بود، این جاافتادن، که تو که فقط پنج‌شنبه‌ها به‌روز می‌کردی، وسط هفته به‌روز شده‌ای.. چرا؟
وای بر ما!
یوری‌جان
صاحب این کی‌بُرد، با دلی غم‌گین و روحی بی‌حوصله و خسته {چون‌آن که دانی}، دارد هم‌اینک النی را به گوش جان زار می‌زند. یعنی رسما دارد زار می‌زند..
عمر باعزّت، یعنی این‌ که نغمه‌هایی بسازی و بنوازی که دیگران روزها و شب‌ها با آن سر کنند. جای برادرش باشم به حق علی.
خدا عمر باعزّت و حتی با حشمت و شوکت بدهد به همه.

روشنك گفت...

ترانه هايي رو كه گذاشتيد دارم دانلود مي كنم .. برم ببينم چي خونده اين دلفريب نازنين 70 ساله !.. برمي گردم براتون ميگم .. ; ) ..

روشنك گفت...

غم انگيز و پاييزي بودند .. البته من اين ترانه را روي فيلمهاي مورد نظر نشنيده بودم چون اصلن فيلمها رو نديده بودم !.. به هر حال مرسي ..

يوريك كريم‌مسيحی گفت...

حسين عزيز، رفيق نازنين من (كه صد البته نازنيني تو فرق دارد با نازنيني الني‌خانوم)، من قبل و بعد از هرچيز قربان مي‌روم هم كيبردت را و هم روح بي‌حوصله و خسته‌ات را و هم جان زارت را، كه البته تو را نغمه‌ي زخم زننده‌ي اين نازنين مرحم است و نغمه‌ي كلام كسي ديگر، درمان!

يوريك كريم‌مسيحی گفت...

روشنك خانوم عزيز (با اين وضعي كه بوجود آورده‌ام ديگر به كسي نمي‌توانم بگويم نازنين. نازنين ورد زبان من است نسبت به دوستانم، حالا بايد فكر ديگري بكنم.) خوب است اگر خود فيلم‌ها را ببيني. اين موسيقي روي فيلم‌ها (يعني جايي كه حيات طبيعي و واقعي خود را دارد) اگر بشنوي كار دستت مي‌دهد. مراقب خودت باش!

يوريك كريم‌مسيحی گفت...

روشنك عزيز، آنچه در تابستان پشت سر گذاشتيم و ادامه‌اش را پيش رو داريم، چنان درگيري عاطفي و حسي برايم پيش آورد كه با هرچه كه مواجهه مي‌شوم وصلم مي‌كند به آن طوفان، چرا الني خانوم نكند؟ الني خانومي كه در شادترين لحظه هم اگر باشي چنگ مي‌كشد به قلبت. واي بر همه‌ي ما كه چون حسين نوروزي قلبمان پاره‌پاره است...